Élektra-Oresztész

Élektra-Oresztész
a plakát

2011. augusztus 29., hétfő

Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (9.)


 Kar, közvélemény, eszményképek

 Érdekes szerepváltáson ment át a kar a görög színház történetében. Kezdetben  az egyetlen „szereplő” volt a színtéren, ő mondta, játszotta, táncolta el a színre vitt mitológiai cselekmény valamennyi hősét. Az első színészt  a kar pihentetésére találta ki Theszpisz. S ahogy az egyes szerepek megtestesültek és  színészek léptek színre,  módosult a kar szerepe és szövegének tartalma is. A színész drámaivá tette a kezdetben epikus játékot,  de sokáig, amíg megmaradt benne a kar,  addig harmonikusan együtt élt benne az epikus és a drámai  műnem. A kar feladatát Arisztotelész a Poétikában így fogalmazza meg: „A karnak mintegy a színészek egyikének szerepét kell betöltenie és egüttműködnie a játék egész menetével, - nem úgy, mint Eiripidesznél, hanem úgy, mint Szophoklésznél.” (Arisztotelész. 1969.66.).Szophoklész  kitalálta a harmadik színészt  és a tragédiáiban a kar szerepét sokrétűbbé tette. Nemcsak a  tagok számát emelte 12-ről 15-re, hanem olyan szöveget írt neki, ami tartalmában  a közösség véleményét  fejezte ki. Szószólója lett mindannak, amit a görög polgár az eseményekről és a világról gondolt. Olyan   asszonyok szólnak itt, akiknek lényét a hellén kor létfelfogása hatja át. Az a világlátás, ami - D.D. Roşca szerint -,   úgy tartja, hogy a vak végzetszerűség még az Olimposz istenei felett is uralkodik és az emberek oda vannak vetve a végzet  szeszélyes és kegyetlen játékának, az átoknak és a féltékeny bosszúálló sorsnak. És ettől nincs menekvés, mert mint a darab csúcspontján  mondják:
Már a sok-karú, sok-lábú Erynis[1],
Ki szörnyű helyeken lapul,
Érclábával eljön.
Majd később azt is kimondják, hogy a tragédia beteljesülése elkerülhetetlen, mert
Nem vonul
El e palotából a
Gyászokozó átok már.



A kar mindig  a kisemberek pillanatnyi gondolatmenetét és hangulatát tolmácsolja. És ez hangulat a drámai helyzettől függően  változik. A kar szövege tartalmazza mindazt, amit a hétköznapi ember, vagyis a néző is gondolhat az események láttán. Ez a szöveg időnként józan, racionális érvekkel csitítja Élektrát mondván:
 Nem téged ért csak,
 Lányom, e kín a halandók között
...
Gyógyító isten az idő. ...
Halandó sorsa a halál.
Máskor a Karvezető Élektra érzelmi túlfűtöttségét próbálja  mérsékelni, bölcs és a józan megfontolásra inti a szereplőket:
Az istenekre! hagyd a szenvedélyt; hiszen
 mindkettőtök szavában van helyes: ha ő
Tud élni avval, mit te mondasz s te is viszont.
...
Ilyenkor küzdőtárs a bölcs meggondolás
Egyként a hallgató s a szóló oldalán.
Akárcsak a mai közvélemény a kar is bizonytalan és könnyen befolyásolható a helyzet megítélésében, hiszen  kimondja:
Látom, zihál a méregtől :de hogy jogos ,
Vagy jogtalan, nem gondol arra senkisem.
Időnként a mükénei nők hangot adnak  a közvélemény, a közösség vagy éppen a nézőtér érzelmeinek is,  együtt éreznek, megrendülnek, részvétel szólnak és vigasztalnak vagy éppen erkölcsi tanulságokat fogalmaznak meg:
A messzi ég bölcs madarára nézz: milyen
Gondosan óvja szüleit,
Kik neki életet s napi
Étket is adtak; és mi nem
Tudjuk e példát követni?
Szophoklésznél a kar ugyanakkor útmutatója a színre lépő idegeneknek és narrátora , a színtéren nem látható, a palotában lejátszódó véres eseményeknek is. De  nemcsak közvetíti, hanem kommentálja is  a nézőknek mindazt, ami ott bent végbemegy.
A palotába beoson
Ravaszul így a bosszuló, csöndesen,
Apjának ősi gazdag otthonába lép;
Kezei közt a most-kifent vész suhog.
 A darab végén is a kar mondja ki a drámaíró végső üzenetét,   a történelmi igazságtételt és a lelki megtisztulást jelentő végszót.
Ó Átreus-sarj, mily kínokon át
Törtél nehezen a szabadsághoz,
Mely e tettel végre a tiéd lett.

                                                                        *

 Nálunk a női kar hat személyből  állt.  Kevés vagy  sok ez a ma, amikor egy tagú kart is láttunk már? Mi ennyit elegendőnek tartottunk  és nem csak azért, mert kevesen vállalkoztak erre a szerepre. A karban mondott szövegnél mindig összhangba kell hozni a hangsúlyt, a hangerőt, a ritmust és az egyes tagok mozgását. Ehhez igen nagyfokú játékfegyelemre  és hosszú próbafolyamatra van szükség. Ennek lerendelkezése és begyakorlása talán a legnehezebb része volt az előadás előkészítő szakaszának. Ki kellett találnunk azokat a mozgásrendszereket, amelyek a színpadi helyzethez és a kar homogenitásához igazodtak és amire a rendelkezésünkre álló   színpadi tér   kellő mozgási lehetőséget adott. A  létszám megfelelt az antik női kar felének és kellő módon kitöltötte a játékteret. Ez a női kar  úgy volt beállítható, hogy mozgása a színpadon soha nem igényelt annyi időt, hogy az a cselekmény fonalát és a szöveg folyamatosságát megszakítsa.
                                                                                    *
 A tragédiaíró Szophoklész  számunkra a tanító és az alkotótárs volt. Nekünk ez a játék nem  kenyérkereset és nem hobby volt, hanem annál sokkal több. A rajongásig szeretett  alkotó munka, ami jobbá, nemesebbé, műveltebbé teszi az embert. Nem törődtünk mi akkor   a mostoha feltételekkel, a teremhiánnyal,  és a gúnyos mosolyokkal. Teljes lélekkel, minden szellemi és fizikai energiánkkal arra törekedtünk, hogy az ókori szerző művét a legjobb tudásunk szerint vigyük színpadra. Minden hozzáférhető színházi és irodalmi forrást felkutattunk és elolvastunk a szerzőről és a darabról. Megtudtuk azt, hogy mit köszönhet neki  a görög színjátszás, hogy ő  „Sok újítást vezetett be a versenyeken, így először is saját gyenge hangja miatt szakított azzal a szokással, hogy a költő színészként is fellép (korábban ti. A költő maga is szerepelt... Satyros azt mondja, hogy a görbe botot is ő találta ki. Istros pedig azt is közli, hogy ő találta ki a fehér sarúkat, melyeket mind a színészek, mind a kar tagjai viselnek, továbbá, hogy a színészek egyéniségének megfelelően írta drámáit. (idézi Ritoók 1968.48).  Példaképként állt előttünk és mindenben igyekeztünk követni.
De nemcsak a tragédiaíró szellemisége volt számunkra eszményített, hanem a címszerep múlt századi megszemélyesítője Jászai Mari is, akinek minden az Elektra szerepére vonatkozó megjegyzését igyekeztünk jól átgondolni. Újra és újra végig elemeztük  a darabnak azokat a csomópontjait, amelyek alkalmasak lehetnek a nézők  katarzis élményének létrehozására. Követendő példának tartottuk a nagy magyar tragikáról Péchi Blanka könyvében olvasottakat:
„ Viszolyog a modernkedők vértelen játékától, büszkén hangoztatja, hogy az ő „pulzusa –ellentétben a „modern” színészekkel – nagy indulatok ábrázolásánál százon felül ver”. Hittel vallja: „Testi emóció nélkül nincs indulatábrázolás”. Az Elektra próbák idején így nyilatkozott az emócióról, melyet Elektra vált ki testéből-lelkéből:  ”Tűzlángot kerget a csontjaimban, forró könnyeket sírja a szememből. Leszedi a csontjaimról a húst, elsorvaszt, és a saját elkínzott, kiéheztetett testének formáját adja rám. Külsőmet is magához szabja”(Péchi B. 19.. 281). Mindezek a szövegek arról győztek meg minket, hogy a színházban akkoriban induló újító törekvések nem mellőzhetik a színház lényegét, a katarzist.  Ez a nézőt lelkileg  érinti meg, olyképpen ahogy azt Arisztotelész találóan írja: „a szereplők cselekedeteivel –nem pedig elbeszélés útján -, a részvét és a félelem felkeltése által éri el  az ilyenfajta szenvedélyektől való  megszabadulást” .  Ez akkoriban számunkra azt jelentette, hogy minden elidegenítésről szóló teória ellenére,  a színészi játéknak  olyannak kell lennie, mint Jászainál volt, akinél a „ fej és szív együtt működött. Fejével csak partot szabott túl heves indulatainak,  túl nagy érzéseinek. Példája tehát amellett bizonyít, hogy a nagy művész szíve és feje együtt csinál mindent (Péchi. 282).



[1] A bosszúállás istennői. Elsősorban a családon belüli gyilkosságot torolják meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése