Élektra-Oresztész

Élektra-Oresztész
a plakát

2011. augusztus 3., szerda

Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (3.)


Találkozások, színterek, gondolatok

 A hatvannyolcban egy napon összefutottunk Gáll Ernővel, akivel hajdan a színművészeti főiskolán együtt bontogattuk szárnyainkat. Mi „tovaszálltunk” a Bolyai Tudományegyetemre, ő maradt és végzett a színiakadémián. Akkor már évek óta a váradi színház színésze volt. Titkos vágyai a rendezői pálya felé vonzották. Ezért is  kapva kapott a Municipiumi Művelődési Ház felkérésén, hogy alakítson ott egy magyar nyelvű színjátszó együttest. Elmondta, hogy szívesen venné, ha újra együtt dolgozhatnánk és   mindjárt meg is nevezte az általa választott darabot, Albert Maltz A próba című egyfelvonásosát, amelyben a férfi és a női  főszerepet szeretné nekünk kiosztani. Ő gyökeresen új szellemet kívánt bevinni a műkedvelő színjátszásba. Szakítani az addigi gyakorlattal, ami többnyire a szocialista tervgazdaság előnyeinek méltatásáról és az „aljas, ellenünk folyamatosan bujtogató és áskálódó imperialisták mesterkedésének leleplezésére” írt darabok bemutatását jelentette. Tették mindezt csasztuskázó dalnokok és proletkultos népszínművek színpadi előadásával. A változó idők szelleméről a rendezőnk ezeket sorokat írta a Művelődés hasábjain.

                                                                        *

Sokat vitatkoztak az utóbbi időben a műkedvelő színjátszás helyéről és szerepéről. Mint a Nagyvárad Municípiumi Művelődési Ház színjátszó csoportjának rendezője, én is szeretném elmondani tapasztalatomat, mert vannak az amatőr színjátszásnak olyan általános szempontjai, amelyeket mindig és mindenütt érvényesíteni lehet, figyelembe véve természetesen, hogy minden csoport más és más körülmények, feltételek között működik. Számomra is fogas kérdés olyan darabnak a kiválasztása, amely megfelel a szereplők szellemi és gyakorlati felkészültségének, és sokat fontolgatom magamban, melyek azok a módok és eszközök, amelyekkel elérhetném, hogy ne csak egy darab egyetlen előadásáig tartsam együtt a csoport tagjait. Felvetődik az a kérdés, hogy egy olyan város művelődési életében, ahol kéttagozatú színház, számos mozi működik, mi egy műkedvelő színjátszó csoport szerepe és sajátossága, hiszen csak a statisztika kedvéért egyetlen csoport sem működhet.
A műkedvelő színjátszó csoportot véleményem szerint leghelyesebb színjátszó műhelyként felfogni, ahol nemcsak a bemutatott darabok száma fontos, hanem a szereplők képzése, játékkedvük kiélésének megteremtése, színházi látókörüknek szélesítése.

Már a szervezéskor, a kezdet kezdetén keresztút elé kerültem. Vajon először darabot válasszak-e és ehhez keressek szereplőket, vagy fordítva cselekedjem? A gyakorlat azt igazolta, hogy ahol nincs aktív színjátszó csoport, a darabválasztást mindig meg kell előznie a csoportszervezésnek. Ha a másik utat választjuk, könnyen megtörténik, hogy ha tetszik a szerep: a színjátszó rendszeresen eljár a próbákra, ha nincs kedvére vagy csak néhány mondatos szerephez jut: „azért nem érdemes időt vesztegetni” indoklással visszautasítja. Én úgy kezdtem, hogy összegyűjtöttem néhány színházkedvelő fiatalt, akiket nem a feltűnési vágy hajtott. Szándékunk a kísérletezés volt; kísérletezni a színházak által érthetetlenül mellőzött darabokkal, és ezeket bemutatni korszerű előadásmódban. Ezért esett választásunk Albert Maltz A próba című egyfelvonásosára. A darabnak nincs hagyományos cselekménye, kitűnő lehetőséget nyújt a szavalókórus, a pantomim felhasználására, és egyben sokrétű színészi eszközöket követel. A csoport tagjaival (munkások, tanárok, tisztviselők, diákok) meg kellett értetnem a darab dramaturgiai újszerűségét, a kort, rendezői elképzelésemet. Megbeszéléseinkben minden szereplővel tisztáztam saját színpadi szituációját, a színpadi alak jellemét, viszonyát a többi szereplőhöz.
A munkát a két főszereplővel kezdtem. Ezzel párhuzamosan a kezdőkkel beszéd- és mozgáskultúrát fejlesztő gyakorlatokat végeztettem. Beszélgettünk aztán a színházról általában, színháztörténetről, a korszerű színházi törekvésekről, hazai dramaturgiánkról. (Gáll E. 1969).

                                                                        *

Persze, egyikünknek sem volt fogalma arról. hogy ki Albert Maltz, hiszen nem rendelkeztünk róla semmiféle információval. Csak később a Teatrul című folyóiratból szereztünk némi ismeretet az író személyéről. Akkor tudtuk meg, hogy a szerzőnk jeles hollywoodi filmforgatókönyv író, baloldali gondolkodó, a kommunista párt tagja. Így már érthetővé vált számunkra, hogy a darabja hogyan kaphatott a műkedvelő színpadon is zöld utat. Megértettük, hogy a  párt agitprop osztályának szimpatikus volt a gondolkodása és darabjának baloldali eszmerendszere. No meg azért is volt támogatott, mert az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság egykoron elmarasztalta és ezért Hollywoodban feketelistára tették.

                                                                        *

Gáll Ernő igen jól választott, amikor úgy gondolta, hogy Maltz darabja minden szempontból alkalmas a műkedvelő színpadra. Ő már régebbről ismerte a darabot, mert azt egy pár évvel korábban látta Marosvásárhelyen a színművészeti főiskolásoktól Gergely Géza rendezésében, majd a bukarestiek előadásában is. Beszélgetéseink során elmondta, hogy a darab a „színház a színházban” alapgondolatra épül, pontosabban műkedvelő színjátszók a műkedvelő színházban témájára. A színház a színházban témáról írni és ezt eljátszani mindig izgalmas drámaírói kísérlet és hálás színjátszói feladat. Még akkor is, ha a darabban nem rejlenek nagy és jelentős emberi konfliktusok s az egész sztori nagyon is hétköznapi. De egy jól megírt drámai narrativával betekintést nyerhet a néző a színházi függöny mögötti világba. Sőt, mindabba, ami nemcsak a szakma, de a néző számára is örök rejtély marad. Az író ugyanis a darab politikai üzenete mellett  a színészi alkotás folyamatának mibenlétét helyezte mondanivalójának középpontjába. A dialógusok, amelyek ezzel kapcsolatban a két főszereplő között folynak, utalnak arra, hogy a múlt század harmincas éveiben milyen színház és színjáték-elméleti képzés folyt a Yale Egyetemen, ahol szerzőnk drámaírói diplomát szerzett.

                                                                        *

Noha a szövegnek irodalmi értéke csekély, mégis A próba több szempontból is érdekes drámai  alkotás. A darab a lazán megkomponált szerkezeti felépítésével és csak nagyvonalakban felvázolt emberi típusokkal lehetőséget nyújtott a benne játszó személyeknek mindenféle játékstílus kipróbálására, kezdve a lélektani realizmustól, folytatva a bárki által sikeresen elvégezhető improvizációig, vagy éppen a brechti színház elidegenítő effektusainak a felhasználásáig. Mivel minden jelenetnek csak egy laza kerete van, a szerző lehetőséget ad a rendezőnek és a játszó személyeknek, hogy az esetleges improvizációkkal tovább építsék a drámai helyzetet. A két főszerepet leszámítva alig van a darabban határozott vonásokkal megrajzolt karakter. Így a színjátszóknak megvan az a lehetőségük, hogy szabadon válasszák meg az eljátszandó figura szerepviselkedésének különféle vonulatait.

                                                                                    *

A darab címében megfogalmazott színházi „próba” jellege ugyanakkor szabadságot biztosított mindenkinek a bakizásra, a szövegtévesztésre, egyszóval mindarra, ami abban a korszakban egy klasszikus felépítettségű alkotás előadásánál kizárt lett volna. Ez az írói szemlélet egyben utalt arra is, hogy az amatőr színjátszás az egész világon hasonló gondokkal küzd. Vagyis teljesen heterogén felkészültségű embereket kell egy közös cél érdekében színjátszó társulattá formálni és a profi társulatoknál támasztott igényességgel kezelni. Ennek az egyfelvonásosnak a választása egyben arra is jó lehetőséget nyújtott, hogy új összefüggésekben fogalmazzuk meg a színjátszás lényegét. Azt, hogy az amatőr színjátszás sikerét a hasonló művészi érdeklődési személyeknek alkalmi csoportosulása biztosítja, de csak akkor, ha mindenki megpróbálja önmaga művészi képességeit egy jól körvonalazott  rendezői elképzeléssel összhangban érvényesíteni.

                                                                        *

 Újat hozott ez a darab  és az előadás a korabeli hivatásos és műkedvelő színjátszó együttesek merev színházi és játéktér szemléletében is. Akkoriban a színjátékra a legtöbben csak egyetlen teret láttak alkalmasnak a „doboz színházat”. Ezért többnyire egy színpados teremben, a hivatásos színháztól kölcsönzött, festett színfalakkal vitték színre az előadásokat. Ezzel ellentétben A próba már az első szerzői utasításával is lehetőséget nyújtott a játéktérnek szabad megválasztására és annak az egész teremre való kiterjesztésére. Maltz így ír: „A színpad egy munkás-színház próbatermét ábrázolja. Lehet egy modern színház terme, de lehet egy szakszervezeti színház egyszerű szobája is.” Mi továbbléptünk és bárhol játszottunk az egyes szereplők nemcsak a függönyök mögül léptek a színpadi játéktérre, hanem már a nézőtérre belépve is a szerepüket játszották. Az előadás folyamán A Próba szerep szerinti rendezője többnyire a nézőtérről irányította a játékot. Akkoriban mindez teljesen szokatlan és újszerű volt. Ugyanakkor lehetőséget adott nekünk arra is, hogy ezt az előadást bárhol bármikor minden különösebb előkészület nélkül színre vigyük, hiszen ez nem igényelt semmiféle díszletet, csupán egy két széket. Ugyanakkor a nézők számára az teljesen nyilvánvaló volt, hogy egy színházi próba bárhol megtartható, legyen az akár egy üres raktárterem vagy egy kávéházi terasz.


                                                                        *

 A próba játéktere valóban „üres tér” volt, noha akkor mi még nem is hallottunk Peter Brooknak Az üres tér című könyvében megfogalmazott színház definicióról, amely szerint „Vehetek akármilyen üres teret, és azt mondhatom rá: csupasz színpad. Valaki keresztül megy ezen az üres téren, valaki más figyeli; mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék”( P. Brook, 1972. 5). Ez sokat idézett szöveg a színház képletének megfelel ugyan, de ha nem nézünk utána mi van a szavak mögött, akkor könnyen eltévedhetünk ezen az üres téren is. Mert ki az, aki figyeli az ott menő alakot? És miért figyeli? És meddig figyeli? Vajon azért jött a térre, hogy ott lásson valakit, valamilyen történést, vagy mert éppen arra járt és jobb híján arra figyel, ami ott mozog?

                                                                        *

A drámaíró e művében jól megírt konfliktushelyzetbe sűríti a színészi játék egyik lényeges elemére, az átélésre vonatkozó gondolatait. A darab központi figurája, Vera hordozza ezt a konfliktust, ami a szereppel való azonosulás lehetőségéről vagy képtelenségéről szól. Pontosabban ennek az azonosulásnak érzelmi szükségességéről. Ez a színházban a  lélektani realizmusnak egyik döntően fontos követelménye. A szerző életszerű pontossággal írja le annak a bonyolult szerepformálási alkotómunkának a mozzanatait, aminek nyomán a néző megértheti és katartikus élménnyel átélheti miként építi be egy színész  magánéletének személyes  tragédiáját a színpadi szerepbe. A szakmabeli ugyanakkor fényt deríthet az átélést elősegítő vagy azt éppen megakadályozó művészetpszichológiai problémákra. A konfliktus középpontjában az áll, hogy a női főszereplő milyen társadalmi, politikai esemény emlékének hatására lesz arra képes, hogy hiteles átéléssel tudja megformálni a szerepét és a drámai helyzetet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése