Élektra-Oresztész

Élektra-Oresztész
a plakát

2011. augusztus 9., kedd

Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (4.)




Szerepek, szereplők, jegyzetek

Az előadás előkészítésének próbafolyamatáról   rendezőnk egykor a Bukarestben megjelenő Művelődés című folyóirat hasábjain így írt.
„Az előre megtervezett és jól átgondolt próba-beosztás meghozta a várt eredményt. Ahogy a szereplők elmélyültek a darab problematikájában, átérezték ma is aktuális mondanivalóját, megértették saját feladatukat a darabban, úgy nőtt a lelkesedés, csiszolódott, érett az előadás is. Heti próbaidőnk 8-10 óra volt, s ha sikerült a különböző munkaterületeken dolgozó szereplők szabad idejét összehangolni, ennél több is. Hogy ellensúlyozzam az esetleges visszhangtalanságot, igyekeztem kialakítani, elmélyíteni a játék szeretetét. Meg akartam értetni, nemcsak azért játszunk, hogy 80-100 embert szórakoztassunk, hanem magunkat is képezzük, amikor alkalmazkodunk a színpad szép, de szigorú világához, következetes fegyelméhez.
Az előadás színpadi keretének megteremtése nem okozott különösebb nehézséget, hiszen a keretjáték színhelye maga is egy színpad. A bemutatott amerikai munkás-színjátszó csoport próbái egy színpadon zajlanak le. A cselekmény színhelye szerint tehát színház a színházban. Nem volt szükségünk a színjátszó csoportok számára oly nehezen beszerezhető kosztümökre, díszletekre, mindenki saját utcai ruhájában játszott.
A mintegy két hónapot tartó próbaidőszakot követő előadás kitűnően sikerült. ...
 A csoport megmaradásának előfeltétele a megfelelő darab. De mi legyen az új darab? Azt hiszem, az ilyen műhely-jellegű színjátszó csoport alkalmas a hazai dráma termékeinek színrevitelére. Az a gondolat foglalkoztat, hogy ha már színházaink olyan mostohán bánnak a hazai szerzőkkel, miért ne lehetne egy-egy magasabb színvonalon játszó műkedvelő csoport a szószólójuk. Közismert tény, hogy világszerte a hivatásos színházak mellett számos amatőr együttes is működik. Gondolok például a New York-i Off- vagy Off-Off Broadway merészen kísérletező, a legtöbbször műkedvelő színészekből verbuvált csoportjaira, vagy közelebbi példát említve, a lengyelországi pinceszínházakra. Talán ezen az úton el lehetne kerülni az alkalomszerűséget, a ripacskodásba fúló műkedvelést. Nem hiszem, hogy igazuk lenne azoknak a vészkiáltásoknak, amelyek fölöslegesnek tartják a műkedvelő színjátszást. ... Sokszor megfigyeltem, hogy az emberek többségében rendkívül erős vágy él a cselekvő művelődésre, csak meg kell találni az utat hozzájuk Hiszem, hogy legalább népes a színjátszást kedvelők tábora, ... akik színházkedvelő, értő és a színjátszást maguk módján értékesen művelő emberekké lesznek.”(Gáll Ernő, Művelődés).
                                                                        *
Mi A próbát úgy fogtuk fel, hogy az egy játékos színházi kísérlet, ami egyaránt magában hordozza a sikernek és a bukásnak a lehetőségét is. Persze, számtalan vitánk volt a színházi kísérletek céljáról és lehetséges módozatairól. Egy dologban valamennyien egyetértettünk és ez abban a meggyőződésben fogalmazódott meg, hogy minden olyan színházi kísérlet, stílus vagy játékmód, ami akár egyetlen pillanatra  is lemond a néző „érzelmi fertőzéséről”, az halálra van ítélve. Mert a színház lényege örökre a katarzis marad. Sokszínű, a néző lelki világát megérintő, megrázó és megtisztító érzelmek nélkül nem volt, nincs és nem is lesz igazi színház, és még kevésbé igazi műkedvelés. Ez  az érzelmi sokszínűség vonatkoztatható az emberi érzelmek minden válfajára: az esztétikai, az intellektuális és a morális érzelmekre. Ezeknek együtt kell hatniuk a színházi előadás során. Ezt szolgálta A próbához választott kísérőzene is, A.L. Dvorák Új világ szimfóniájának részletei.
                                                                        *
A darabnak ez a fő érzelmi vonulata pontosan utal arra a szerepalkotási folyamatra is, amit a múlt század harmincas éveiben a moszkvai színészképzésben vagy az Egyesült Államokban a Yale Egyetemen az asszociációs pszichológia szerepéről tanítottak. A nagyjelenet arra a pszichikai folyamatra épül, hogy az egykor átélt képzetek és érzelmek emlékképei feltételes kapcsolat vagy rejtett lenyomatként megmaradnak a személyiség lelki világában. Ezek az emléknyomok a későbbiek során felidézhetőek. Ezáltal az egykor átélt élethelyzetek érzelmei bármikor újra átélhetőek lesznek, ha újra hasonló élethelyzetekbe kerülünk. Ezáltal a színész a saját egyéni életének élményanyagát bármikor újraélheti egy hasonló színpadi helyzetben. Így teheti hitelessé a szerepét. Ez a Sztaniszlavszkij  általa kikísérletezett szerepmegformálási módszer a lélektani realizmusnak egyik alappillére.


                                                                     *

Együttesünk működésének hat év alatt többen is megfordultak körünkben. Volt akit a színház szeretette és a szereplési vágy vonzott oda, volt akit a társkeresés vagy a baráti társaság vonzott. A történelmi hűség kedvéért, kiegészítjük az egykori interjúban elhangzottakat és elmondjuk, hogy együttesünkben - akkor és későbbiekben is- kik  voltak a „játszó személyek” és az előadások kivitelezésében és lebonyolításában nem látványos, de nélkülözhetetlen munkát végző személyek A tagok között számos magasan képzett értelmiségi volt akik - az akkor még öt éves- egyetemi végzettséggel bírtak. Heten  a Babes-Bolyai  Tudományegyetemen szereztünk bölcsész-diplomát: Lukács Salamon pszicho-pedagógia szakot végzett és logopédus, S. Németh Katalin egyetemes történelem, Schneider N. Antal pszicho-pedagógia, magyar nyelv és irodalom szakos tanárokként keresték a kenyerüket. Szilágyi Aladár filozófia szakot végzett, de „klerikális származása” miatt tanárként nem dolgozhatott. Oláh Ferenc magyar nyelv és irodalom szakos végzettséggel, a Nagyváradi Municípiumi Művelődés- és Művészetügyi Bizottság felügyelője volt, az egyetlen magyar szakos tanár Nagyváradon, aki éppen a műkedvelő együttesünk működésének éveiben szerzett magyar nyelvészetből doktori címet. Sz. Kovács István, román-francia szakos tanári diplomával a színház irodalmi referense volt. Mike Csaba a „hangmérnökünk” ugyancsak a BBTE-t, míg Balázs Ferenc a tanárképző főiskolát végezte Marosvásárhelyen. De volt köztünk olyan is, aki Moszkvában szakosította magát a műépítészetre, ő Kiss István vezette a múzeummá átalakított  barokk palotának a restaurációs munkálatait. Nosz Anna és Bóné Lia orvosi asszisztensek voltak. Nyerges Katalin  bábszínész.  Hajek Ferenc és Hájek Péter, Meer András, Csuha Katalin és Pusztai Edit, Nagy Magdolna, Jancsó Sándor középiskolás diákok. Külön csoportba sorolhatnánk együttesünknek amatőr képzőművész tagjait, akik a színjátszás mellett az előadások díszleteiről, kosztümjeiről gondoskodtak. Tolnai Tibor,  csoportunknak mindvégig sikeres díszlettervezője volt, de ha úgy adódott, szerepet is vállalt. Ő tervezte  és kivitelezte a Szecsuáni jó ember kemény maszkjait. Bányai Katalin bár akkor már magas képesítésű nyomdai alkalmazott volt, művészi ambícióit a plakátok és műsorfüzetek tervezésében élte ki. Leprich Ilonával együtt tervezője és kivitelezője volt az Elektra című előadás kosztümjeinek. Ugyanakkor mindketten a női karban is szerepet vállaltak. A súgás igen hálátlan feladatát Szilágyi Márta majd Ghingáz Ilona látta el. És ott volt az időnként valakinek a szerepébe is beugró ügyelőnk, a nagyváradi színjátszás szerelmese, Nagyváradi Szűcs Mihály, aki „civilben” az egyik főutcai üzlet vezetőjeként kereste a mindennapit. Később együttesünkhöz számos lelkes fiatal csatlakozott, hiszen a Szecsuáni jóember népes szereplőgárdát igényelt. És jött Almássy Gyöngyvér és Tóth Márta orvos-asszisztensek, Bartalis Antal, Bartalis László, Bényei Antal Pásztai Annamária bábszínészek, Csehik-Szentmilkossy József, Garay István, Hunyadi László, Kovács Károly, Valkay Róbert, és a nagyszerű zenészek Jancsó Sándor és Cosma Mircea.

                                                                        *
Az intézmény vezetői is folyamatosan változtak. Kezdetben Varga Lajos igazgatta kultúrházat, követte őt Cuibuş Ioan mellettük kulturális metodista Constanţa Dumbrava volt.

                                                                        *

A Próba bemutatójára a Fáklyában O. F. ( Oláh Ferenc) a következő jegyzettel hívta meg a város nagyérdemű publikumát.




 „A Próba” igazi próbája
Korábban egy interjú kapcsán az olvasóközönség már tudomást szerzett arról, hogy a várad városi kultúrház magyar nyelvű színjátszó csoportja, Gáll Ernő színművész irányításával, Albert Maltz: A próba című egyfelvonásosával készül az I. L. Caragiale színjátszófesztiválra. Azóta a darab előadásra kész, és ma, szombaton (június 15-én este 7-kor) lesz „A próba” igazi próbája. Igazi próbája, mondom, mert minden nemes igyekezetünk, lelkesedésünk – próbálkozásunk, csak akkor kap értelmet, ha az valóban visszhangra talál. Ha a szép, igaz igék szeretete, vagy a kíváncsiság, vagy az ismeretség és jóbaráti viszony, vagy akármi más, oly vonzerőt gyakorol, hogy megtelik a terem.
S nem titkoljuk, számítunk is erre.
Albert Maltz darabja szerkezeti felépítésénél fogva elüt ugyan a megszokott színművektől cselekményét pantomim jelenetek színezik, meg-megszakítja egy-egy spontán, igazi próba-hangulat, de anélkül, hogy ez töredezetté tenné, vagy akadályozná az előadás gördülékenységét. Érdekes, modern feldolgozás – és megrázó, nagyon aktuális mondanivalót hordoz. Hogy a látszólag felszínes, szélsőséges csélcsap fiatalság egy adott pillanatban harcos melléállásra – kiállásra is képes. S ha ehhez még hozzátesszük, hogy a történet Amerikában játszódik, ahol – a közelmúlt eseményei tanúsága szerint –, a demokrácia, az emberi szabadság ellen a legádázabb hadjárat folyik – talán mindent elárultunk a darabról.
Az együttes? Lelkes kis gárda. Diákok, tanárok, munkások – kisebb-nagyobb színpadi jártassággal rendelkező fiatalok. Név szerint: Schneider Antal, Németh Katalin, Lukács Salamon, Hájek Ferenc, Nosz Anna, Pusztai Edit, Meer András, Oláh Ferenc, Tolnai Tibor, Csuha Katalin, Boné Lia, Kiss István, Hájek Péter és Balázs Ferenc.
És végül csak annyit: mindnyájan várakozva tekintünk a nagy próba elé. Valahányszor szóba került, önmagunkra és a közönségre gondolva, így biztatgattuk egymást: reméljük nem fogunk csalódást okozni. De ezt bizonyítsa az előadás.

A bemutatón jelen volt a bukaresti Előre belső munkatársa Bölöni Sándor is, aki később a váradi színház irodalmi titkára lett. Mint dramaturg és műfordító   szellemi motorja volt a váradi művelődési életnek. A Nagyváradi Népi Egyetem keretei között olyan rangos fórumot szervezett, mint az Irodalmi Kerekasztal. A bemutatóról Bölöni így számolt be a Bukarestben megjelenő napilapban. 

Műkedvelők dicsérete
Egy nagyváradi előadás margójára

Megérte-e ? Nem tudom, fölmerült-e ez a kérdés a nagyváradi műkedvelőkben, akik néhány nappal ezelőtt bemutatták A próbát – Albert Maltznak ezt az aktuális mondanivalótól s szenvedélytől fűtött, humanizmus és demokrácia ügyében állást foglaló, s formailag is érdekes kórusra és pantomimra épített modern egyfelvonásos drámáját. Nos, ha fölmerült bennünk a kérdés, akkor ez azért van, mert a bemutatkozásnál a váradi kultúrház nem túl nagy előadótermét félig sem töltötte meg a közönség, így hát műsor végén bármilyen lelkesen is röppent fel a taps, egy-kettőre a földhöz huppant, mint az apró verébfióka. A verébfiók-tapsnak több oka is lehet. Gondolok például a nyárra, mely csak a könnyűzenét kíméli, de uborkaszezonnal fenyegeti egy ilyen strand-kedvelő városban az este hét óra után kezdődő „rágósabb" műsorokat is. Sokhetes munkájuk mégis elégtételt hozott számukra, ötven-hatvan embernek művészi élményt nyújtottak, s különben is, a műkedvelés az önművelés eszköze, nemcsak másnak, magának is örömet szerez vele az ember. De bármit is gondoltak A próbát előadó műkedvelők, tény az, hogy az újjáalakult magyar nyelvű színjátszó csoport a műkedvelésnek egy magasabb szintjét érte el ezzel az előadással, s mert tagjai lelkesedéssel és odaadással kérnek szerény de nem jelentéktelen részt a szocialista tömegműveltség ápolásából : megérdemlik a figyelmet és bizalmat.
...
Gáli Ernő színművész szerepe sem hálátlan: ő irányítja a csoportot.
Megjegyzendő, hogy mindannyiuk tarisznyájában-aktatáskájában ott van a művészetszeretet.
Az a hír járja, hogy szeptember végén, az új, és remélhetőleg ezúttal teljes évadban ősbemutatóval: Kocsis István Megszámláltatott fák című darabjával lépnek a közönség elé.
Bölöni Sándor



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése