Élektra-Oresztész

Élektra-Oresztész
a plakát

2011. november 26., szombat

Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (21. rész)



A TÖBBI  KEGYELEM
Pilinszky János est

„Latrokként, tér és idő keresztjére vagyunk mi verve emberek”
(Simone Weil)

Jegyzetek:

Pilinszky János lírája a XX. sz. azon művészeti vonulatához sorolható, amely nem a kollektív emberi érzéseket igyekezett megfogalmazni, hanem az egyén lelki, lelkiismereti problémáit járta körül. Eszmevilágát, költői módszerét mély humanizmus, fegyelem, hangulatteremtő erő, szűkszavúság és pontosság jellemezte.

Pilinszky magánya (szövegek):

„Különítélet minden éjjel, magányos exhumáció.
Kiemelek egy ismeretlent a semmiből és eleresztem.
———
Még ki lehet nyitni,
Még be lehet zárni.
———
Az újszülöttek lucskos és a haldoklók tűznehéz ingét viseltem;
 most fölvezetnek.
Ez is beletartozik ámulatomba és a döbbenetembe.
———
Az eltaposott fűben olvasok, csupa félelem és csupa alázat vagyok.
Most elviselhető,
Most másra gondolok,
Most semmi sincs,
Most én vagyok.
Most minden van,
Most tűrhetetlen,
Most pedig, most egyedül, végképp egyedül csak te meg én.
————
A kegyelem és az öröm együtt ért.
Szög és olaj lehetne címerem.
Nekünk magunknak muszáj végül is a présbe kényszerülnünk befejeznünk a mondatot.
Kit fölvezetnek, nem tudom
Kik fölvezetnek, nem tudom
Vágóhíd vagy vesztőhely
S a zuhanás, a félreérthetetlen, s a csönd utána, nem tudom.
———
A hó, a téli hó, talán száműzött engem, Isten hallgatása.
———
Hol járunk már az éden fáitól, meghasadnak az evidenciák.
———
Akárhonnan érkezhet mondat, akárhonnan.
———
Időtlen gyásszá csupaszodtál.
S ő harmadnap föltámadott.”

• A szenvedés drámaisága,
 A megfeszített végtelen magánya,
- az ember kizártsága  világból,
- az ember elidegenedése önmagától és a világtól,
- az ember elveszettsége a világban,
- az ember vergődése ég és föld között.
                   

                „Mert elhagyatnak akkor mindenek”

Pilinszky Jánost erőteljesen foglalkoztatta a jóság és a bűn küzdelme az emberi lélekben.
„A szeretetről tudnunk kell, hogy nem lelkiállapot, hanem irányulás, különben már a szerencsétlenség első pillanatában elveszítjük” (Simone Weil)
———
• Apokrif című talányos verse a világomlás időszakában élő ember szava. Végítélet- látomásában nem tobzódnak olyan borzalmak, mint a bibliai előképben s valahogy mégis borzongatóbb a versből áradó kietlenség és egyetemes reménytelenség, hisz nem áll mögötte a feltámadásnak és a jók megdicsőülésének biztató ígérete.
...„A felületen egyre sokasodó esetlegességek, zavar és tanácstalanság, mind lazább szövetek, foszlékonyabb matériák, kiszolgáltatottabb lények és tárgyak, de mint egy láthatatlan teremtés egyre átfogóbb és egyre lemondóbb gesztusában, aminek nem lehet ellenállni.
Rendkívüli szempár fürkészi itt önmagát, a világot és bennünket. Egyszerre könyörtelen a tekintete és gyengéd, személytelen és személyes, tartózkodó és szégyentelen, mint a segítség. A felebarát pillantása ez, és az angyalé –
hogy angyal volt, aki hátunk mögött valamikor a kaput bezárta” (Pilinszky János)

Műsortükör:

      Zene J. S. Bach : II. d-mol partita (részletek), előadja Kosztin Szabó Éva

Stigma
Magamhoz
Gyász
Harbach 1944
Késő kegyelem
Kihűlt világ
Panasz

Zene

Apokrif

Zene

Introitusz
Harmadnapon
Egyenes labirintus
Milyen felemás
Majd elnézem
Van Gogh imája
Mi és a virágok
Sztavrogin elköszön
Végkifejelet
A többi kegyelem

Előadás: 2002. május 30-án a Tibor Ernő Galériában

Sajtóvisszhang: A sajtó nem mutatott érdeklődést sem Pilinszky János költészete sem az előadóest iránt.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése