Élektra-Oresztész

Élektra-Oresztész
a plakát

2011. november 3., csütörtök

Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (16. rész )


Szereptanulmány, jegyzetek, idézetek


E kötet társszerzője, a Sen Te szerepét alakító Németh Kati, mindmáig megőrizte a példányát és abban az egyes jelenetekhez írt jegyzeteit. Úgy véljük ezek a felkészülés során írt jegyzetek hűen tükrözik azt a tudatos munkát, ami az előadásainkat megelőzte. Az egykori „szereptanulmányt” az idézett források pontos feltüntetésével közöljük.

                                                                                  *

Jászai Mari naplójában a színészi játék tudatosságáról írt jegyzetek számos vonatkozásban egyeznek Diderotnak a Színészparadoxon című tanulmányában leírt gondolatokkatl Úgy véljük, mindkettőt iránytűnek lehet tekinteni a színész  szerepre való felkészülésében. „Mielőtt a  színpadon felhangzana a szöveg, a színész  számtalanszor ellenőrizte önmagát, s abban a pillanatban is önmagát figyeli, amikor a nézőt a leginkább megrendíti; mert legfőbb képessége éppen nem az, hogy mélyen érez, mint általában hinni szokás, hanem az, hogy aggályos gonddal, megtévesztő hűséggel mímeli az érzés minden külső jegyét. A fájdalom hangjait, úgy, ahogy füle lekottázta. A kétségbeesés gesztusait, úgy ahogy emlékezetében rögzítette. ... Előre tudja, mikor veszi majd elő a zsebkendőjét, s fakad könnyekre; ennél a szónál, ennél a szótagnál, sem előbb, sem később. Hangja megreked, szava fennakad, elfullad, akadozva szól, tagjai reszketnek, térdei rogyadoznak, elalél, tombol – nos, mindez merő színlelés, betanult lecke, érzelmes fintor, mesteri utánzata a valónak; a színész betéve tudja, mert megtanulta, s világos öntudattal adja elő, amikor színpadra lép; s önmaga, a drámaíró és a néző szerencséjére a játék nem a lelkét meríti ki – az szabad! - , hanem a testét, mint bármely erőkifejtés.”(Diderot 1966.19).
                                                                       *
A fenti szöveg elsősorban a színészi játékra vonatkozik, de nem szól arról az intellektuális munkáról,  amit a színésznek a darabbal és abban a saját szerepével kell végeznie. Erről  Brecht elméleti munkáiból oldalakat idézhetnénk. Így elmélkedhetnénk arról is, amiről A színész művészete című írásában szól: „A színész művészetét általában nem tanítják könyvből, még kevésbé a néző művészetét, hiszen arról még az sem ismeretes, hogy létezik. ... Aki színiiskoláinkat látogatja, azt tapasztalja, nem kívánnak sokat ahhoz, hogy színész lehessen valakiből”. (Brecht 1969, 190)
 A drámai szöveg  elemzéséről, egy szerep felépítésének vázlatáról mi sem hallottunk „színiiskolás korunkban”. Az itt következő „Szereptanulmányt” Brecht munkáit szem előtt tartva írta a főszereplő, aki ehhez az íráshoz  Sen Te egész személyiségét uraló brechti mondatot választott mottóul. Ez így szól: „Iszonyú a kísértés a jóra”. Mindezt követik azok a darabhoz és a szerephez írt megjegyzések,  emlékeztető szavak, amelyeket  a brechti írásokból a felkészülés során   leszűrt. Az előjátékra és az egyes színekre  lebontva, ezt a vázlatot mutatjuk be, az eredeti írásformát, az aláhúzásokat is megőrizve. De a mozgásokra, gesztusokra, hangsúlyokra, érzelmi megnyilvánulásokra is utaló, sorok közti  megjegyzéseket és emlékeztető szavakat mellőzük.

                                              
ELŐJÁTÉK
Elidegenítés – illúzió

ábrázolás                                 a. élni is
                        }elidegenítés                            } a mondott szöveget
megjelenítés                             b. értelmezni is 

1. belülről ábrázolni a játszott figurát.
2. összefoglaló képet, véleményt mondani róla.

  1. elidegeníteni anélkül, hogy lemondanánk az érzelmekről
  2. beleélni, anélkül, hogy belefeledkeznénk.

Intellektuális erő + szenvedély + líra + kemény konokság
-         a látszólag passzív színészi állapot az átlagosnál jóval nagyobb aktivitást követel
-         nem egyszerűen érzelmileg kell tapadni a szerephez, azonosulni a hőssel; nem az átélés a végcél, hanem a demonstrálás –
-         általánosság, - azonosság, - elidegenedés

Tökéletesen egybesűríti a jót akaró rosszat  cselekvés  és a rosszal szakadatlanul birkózó jót akarás tragikusan együtt élő különbözőségét.
Szomorútekintetű Sen Te ő, akit jóságra nem jó emberek neveltek, de kocsmatöltelékek, elesettek, akik tönkretett és tönkrement életük fájdalmát akarták az ő ágyában éjszakára elfelejteni.

ELSŐ SZÍN
Sen Te abszolutista, mintha azt mondaná, hogy csak az lehet jó társadalom, ahol nem kell nézni már, hogy kire pazarolom a jóságomat.
Számára a jóság szinte fiziológiai indíték, nem tud nélküle élni, s Brecht az irónia és a mérhetetlen rokonszenv fényeit váltogatja, úgy is láttatja, mint akit vére hajt  erre a „káros szenvedélyre”. Sen Te  a maga naiv, spontán módján követi ezt a morális abszolutizmust.
Sen Te megriad környezete embertelenségétől.

„Meg van a színésznek engedve, hogy csodálkozó magatartást öltsön a darab mozgatóelemeivel szemben, de figurájával szemben is (amelyet játszania kell) ölthet ilyet, sőt, szavakkal szemben is, amelyeket mondania kell. Amit rábíztak, csodálkozva mutatja be. Mintegy önmagának ellentmondva beszél”. (Brecht 1969.194)

MÁSODIK SZÍN
                                     Sen Te
Egy ember, aki kettő <
                                      Sui Ta
Az utcalány megpróbál jó emberként élni, de pillanatok alatt kiderül, hogy az egyéni jó szándék keveset ér a megromlott világgal szemben, és Sen Te csak akkor tud jó is lenni, ha álruhát öltve saját nagybátyjaként vállalja mindazokat a rossz cselekedeteket, amelyek nem illenek ugyan a jólélek Sen Te, de amelyek végrehajtása nélkül tönkremenne a bolt, és Sen Te azután már , ha akarna se lehetne jólélek. Mert a körülmények nem engedik, hogy csak jók vagy rosszak legyünk – embernek kell lenni - .

Sen Te és Sui Ta egymás ellentétei?
Sen Te és Sui Ta  ugyanaz az ember!
Sui Ta tulajdonképpen nem gonosz és nem könyörtelen. Ő a megtestesült realitás. Egy adott történelmi társadalmi helyzet realitása. Az a realitás, amelyik világosan  átlátja a szituációt, és hideg fejjel felméri, hogy Sen Te jósága milyen tragédiát rejt magában. S mert mindent világosan lát, s mert segíteni akar: rendet teremt. A maga módján. Az adott történelmi helyzet legcélravezetőbb eszközeivel.

                                Sui Ta, a megtestesült realitás

HARMADIK SZÍN
A fiatal lány most szökött meg a gondok és a gyötrelmek helyéről, a trafikból.
Soványka, majdnem véznácska teremtés, valahogy olyan, aki nagyon tud fázni, és akinek soha nem volt igai bundája.
Szomorkás arcú lány, kevés boldogságú. És talán most igazán szép, életében először.
„A színész figurája azáltal keletkezik, hogy más figurákkal lép kapcsolatba.” (Brecht 1969. 195)

NEGYEDIK SZÍN
Ő a szerelmes Sen Te, aki gondolkodás nélkül áldoz fel mindent szerelméért.
Nagy boldogságát meg akarja osztani mindenkivel
- az ember vagy önmagát szereti, vagy másokat – ha az utóbbit választja, számoljon azzal, hogy belehal. Sen Te ezt a lehetőséget próbálja meg, de megpróbál élni is – ezért keveredik a „rosszaság hálójába” ez a társadalmi kálvária nyomorítja meg –
- „tragikus okság”
Sen Te mindenkit akar szeretni.
Sen Te vak, mert csak szeretni akar, s vak szeretetében talál emberi kielégülést. Még szerelmét is ez az elementáris, mérlegelés nélküli – szabad – szenvedély vezeti.
A lányt éhhalálba taszítná tulajdon jósága –annyira kihasználja mindenki -, ha közben „nagybátyja” képében egy embernyúzó dohánykirály szerepét is el nem játszaná. A gonosz világban a jóság legfeljebb úgy érhet célt, ha magára ölti a gonoszság álarcát.
- számonkérni a tehetetlen istenektől, miért nem teremtenek jobb világot a jó emberek számára, miért nem támogatják a jókat „ágyukkal és tankokkal” s egyáltalán : „Miért tűrik a türelmet?”
„Az író nézetei közül nem találja a színész mindet sarkalatosnak, csak azokat, amelyek az író nézeteit árulják el a valóság világában. Ezeket az érdekeket kell a színésznek kiolvasnia a darab mozgatóelemeiből”. (Brecht 1969. 193).

ÖTÖDIK SZÍN
Szent együgyűséggel mindig a jóra törekedni...
Számára csak gyötrődést, szenvedést, szerelmétől való eltávolodást hoz a jóság minden körülmények közötti vállalása...
Az isteneknek szállást adó és általuk „megáldott” Sen Te folyamatosan lényével ellentétes tettekre kényszerül, még azzal szemben is, akihez érzelmileg kötődik, de akiben ugyancsak csalódnia kell, mert: „Az enyelgés fojtogatásba fordul,
                                                             Sikoly hasít a lágy szerelmi szóba.

                                Sen Tét a szerelme is átveri

HATODIK SZÍN
Sen Te minden mozdulatában, szemvillanásában érezzük, miképp küzd saját eszével, mert tudja, hogy jóakaratával magát dönti romlásba. Kézmozdulataiban, ideges szemvillanásaiban, ahogy a váratlan zajokra, hangokra, veszedelemre kész tigristekintettel rezdül meg, utcalánymúltjának emlékei kísértenek.
„A jellemeket valódi ellentmondásaikkal bemutatni. A jellemeket, a körülmények  és az események fejlődést mint folyamatosat (ugrásszerűt) bemutatni.” (Brecht 1969.472).

HETEDIK  SZÍN
Amikor a kezét hasára szorítja és tudja, reméli, hiszi, hogy fia születik. Nem is születik, már megszületett.
Képzeletbeli kisfia kezét fogva a mondókára ütemezve himbálózik-ringatózik,  sétálnak, nevetnek, beszélgetnek.
 Aztán futnak.
Futnak rémülten, zakatoló szívvel, rendőr elől, mindenki elől, aki megzavarhatná boldogságukat.
Sen Te önfeláldozó közösségi tartásával szemben a maguk önös érdekeit állítják, egymásra acsarkodnak összefogás helyett.
Amikor Sen Tében – Sui Taként felébred az önös érdek, hogy születendő gyermekének mások rovására biztosítsa a jólétet, ellene fordulnak: gyilkossággal vádolják.
Sui Ta hideg, józan fejjel számítja ki a korlátlan jóság még elkerülhető tragédiáit. Ő mindenkit segíteni akaró, és a mindenkit saját céljai alá rendelő.
Az egyes figurák brechti rajzolatában felismerhető az önzés, a keserűség, és a kegyetlenség.
                                                          
NYOLCADIK SZÍN
 Sen Te                                                                                  Sui Ta
- a nyomort akarta enyhíteni,                        - szolgálatába állítja a nyomort és pénzt sajtól                                                                                                    belőle,
- az érzelmeire bízza magát,                           - az érdekeire ügyel,
- menteni akarja az embereket,                     - eszközként használja őket,
- mindent feláldozna, hogy szerelme,           - hajcsárt farag belőle,  s ha érdekei úgy 
  Jang Szun újra repüljön.                                kívánják  kiárusítja, mint minden mást,                                                                         ami eladható.

KILENCEDIK SZÍN
Sen Te és Sui Ta torz egységének születési folyamata: Sui Ta kezdetben még csak olykor-olykor jelenik meg. A humanista törekvés még életerős. Aztán egyre gyakrabban jön, végül teljesen átveszi az irányítást.
- az embernek ( a kapitalizmusban) gonosszá kell válnia, hogy jót tehessen, Sui Ta gyárat épít, terjeszkedik, egyre jobban tobzódik üzleti spekulációiban.
 - mint Sui Ta, a hanyag és üzletember-gőgösségű tartás, a szemet rejtő sötét szemüveg, a homlokot fedő puha kalap, a megrezdülő és árulkodó kezek idegességét elkendőző zsebek, a szándékoltan fölényes beszédmód mögül minduntalan előbukik az önmagával viaskodó, huncut utcalány, aki élvezi is a játékot, hogy ő most más ember, ő most itt mindenkit félrevezet, s ha kell igenis tud zűrzavaros életében rendet teremteni.



TIZEDIK SZÍN
Sen Te  csak a végén érti meg igazán, hogy mennyire nincs itt  minden rendben, s ha jó akar maradni, ha ember akar lenni, akkor meg kell változtatnia a világot. Ha kell a nagybácsi segítségével, rossz cselekedetek segítségével, mert véget ért Sen Te számára felhőtlen csodálkozásainak kora, amikor azt hitte, hogy a jók igazságos harca mindig szép és győzedelmes. Most már csak emberi módon akar hadakozni az istenek megmerevedő, önelégült világa ellen.

                            Sen Tet magára hagyják az Istenek

 A jóság megvalósíthatatlan - mondja Brecht, de azért fenn kell tartani, őrizni, megkísérelni megvalósítását – a világ ugyanis csak úgy mehet előre,  ha a lehetetlent próbálják meg a vállalkozók. Mert ezekben a megvalósíthatatlan követelményekben az emberiség jövője is el van rejtve: valakinek ezeket is  vállalnia kell, önfeláldozásával is, mert csak így szabadulhat fel az ember.
A Fény Fiai mosolyogva eltávolodnak, Sen Te pedig tehetetlenül áll, magára maradtan.

                  


 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése