Szemelvények és képek A mi színházunk című könyvünkből (19. rész)
Előadóestek, szerkesztés, zene.
Miért mond valaki verset? Miért
érzi szükségesnek azt, hogy több hónapos
felkészüléssel, olvasással, tanulással elkészítsen egy műsort, amire
csak néhány tucat ember kíváncsi? Ilyen és hasonló kérdésekre csak azt a
banális választ lehet adni, hogy azért, mert mondanivalója van. Igen, egyéni
szemlélettel, egyénileg választott témával, költővel, íróval, publicistával és
saját művészi hanggal kíván szólni a szülőföldről, a hitről, a nemzetről, a
hazáról és a világról. Németh Kati az önálló előadóestjeinek összeállítására
sajátos módszert dolgozott ki. Ennek a vezérfonalát mindig a mondanivaló és a
téma határozta meg. Ez a „műsorban
gondolkodás”, ami azt jelenti, hogy a kiválasztott témával vagy költővel
kapcsolatban minden hozzáférhető anyagot elolvas, hogy hiteles képet tudjon
alkotni és felmutatni. Ez csak akkor lehet, ha az előadóművész nem a csontig
lerágott, politikailag naponta idézett versekkel szól, hanem megkeresi azokat a
gyújtópontokat, amelyek ott parázslanak, melegítenek az életmű egészében és
annak a leglényegesebb gondolati elemeit hordozzák.
A hat önálló est három nagy
témakörhöz kötődött:
- Erdély és a szülőföld,
- a hit és a kereszténység misztériuma,
- az ember társadalmi és kozmikus léte.
Mindehhez a verseket úgy válogatta, hogy ezek
a témák valamilyen szinten minden műsorában fellelhetők. A műsorok terjedelmét
az a jól ismert pszichológiai törvényszerűség határozta meg, hogy az ember koncentrált
figyelme legfeljebb 50 percig tartható fenn. Valamennyi műsor ezen a kereten
belül volt.
Eldöntendő az, milyen szerepe
legyen az irodalmi műsorokon a zenének, milyen elvek alapján válogasson az
előadó a zeneirodalomból? Mi az, ami József Attila, Pilinszky János vagy Dsida
Jenő költészetének érzelmi világával a leginkább összhangban van, vagy azokkal
kapcsolatot teremt Olyan zeneművek kiválasztása, ami hangulatilag, érzelmileg
közel áll az előadott versekhez és azok gondolatvilágával egyező asszociációkat
válthat ki a közönségből. Az egyetlen
pillanatig sem volt kétséges, hogy a két hangsúlyozottan Erdély tárgyú műsorban
a népdal legyen a domináns zenei elem. Ugyanígy magától értetődő volt, hogy a Jézus, a fájdalmak embere, című lírai
passióban Johann Sebastian Bach Máthé passiójának monumentális befejező kórusa, a Kyrie szólal
meg. Élő zenei kíséretre az Erdély
témájú műsorokban, majd a Pilinszky esten került sor, utóbbin Kosztin Szabó
Éva, a Nagyváradi Filharmónia hegedűművésze Johann Sebastian Bach: d-mol
partitájából játszott részleteket.
Hogyan és mikor szólaljon meg a
zene? Figyelembe véve azokat a pszichófiziológiai törvényszerűségeket, ami az
érzékeléssel és észleléssel szorosan összefügg, elvetettük azt a rossz divatot,
hogy a verssel egyszerre zene (vagy
bármilyen más hanghatás) szóljon. Két ugyanarra az agyközpontra ható inger
ugyanis egymást mindig gyengíti vagy ki is olthatja. Ilyenkor az ember vagy az
egyikre, vagy a másikra figyel. Egyes színházi rendezők a színpadi hatás
felerősítésére átvették a filmművészetből
a kísérőzenét, és nem számoltak azzal, hogy a hanghatás felerősítheti a
vizuális élményt, de a szövegmegértést nem. Annak csak akadálya lehet. Az nem
segíti a költői üzenet befogadását, sem az előadóművészt, ha a szövegmondás
alatt zene szól. Még a legjobban választott kísérőzene is, csak csökkenti a
vers befogadásának intellektuális képességét, és összemossa a különböző
érzelmeket. Ezért mi úgy gondoltuk, hogy a zene vagy a műsor kezdetén és az
egyes szünetek között az érzelmi hangulat, a befogadó készség megteremtésére
kell szolgáljon, vagy ha népdal, külön része kell legyen a műsornak.
Gondolatok, felkészülés, műsortükör
A színház kollektív művészetével szemben a pódiumon egyetlen embernek
kell megteremtenie a katarzist. Minden műsor többhónapos felkészülést
igényelt, ami az életmű megismerésén és a versek kiválasztásán túl, az
előadandó szövegnek aprólékos
kidolgozásából állt. Itt nem lehet sem
a dramaturgi munka hiányosságaira, sem a rendezőre, sem a partnerek hibáira
hivatkozni, hiszen minden az előadó-művész
munkájától függ. Ez azt jelenti, hogy a művész egyedül dolgozik a
felkészülésnek minden szakaszában, egyetlen műsorba sűríti elképzeléseit, gondolatait, a választott
költőről vagy a választott témáról.
Minden műsor koncepciójának vezérfonala, hogy abból kiderüljön, mi az előadó
véleménye a költőről, miért fontos, hogy éppen a választott költő
verseivel valljon a világról. Miként hangolódnak össze, rezonálnak a költő
versei az előadó érzelmi világával. Olyan verseket választott az életmű egészéből,
amelyek megfeleltek ennek az alkotói szemléletnek. Azért, hogy a költői
szöveggel azonosulni tudjon és az áthatolhasson az előadó lényén, minden
verset kézzel leírt, és azokat, akár egy
drámai alkotást, egyenként is felépítette
versmondási szempontból. Külön bejelölte azt, hogy egy adott műsorban
vagy egy adott versben hol vannak a „drámai csúcspontok”, milyen legyen az
előadás ritmusa, a szünetek, a hangsúlyok
Szempont volt annak rögzítése, hogy melyik vers hordozza a három részre tagolt műsorokon
belül a legfontosabbnak tartott költői gondolatot az emberi létről, az embernek
az univerzumbeli helyzetéről. Nyilvánvaló, hogy az olyan versek, mint Pilinszky
János Apokrif vagy József Attila Eszmélet című verse az előadóestek
csúcspontjai voltak. Teljesen egyedül készült fel az előadásokra és a zenét is
maga válogatta. Trifán Lászlóval konzultálva döntött az előadás képi
világáról. A műsorokat magam is csak a főpróbán láttam és ott jegyeztem le
azokat az észrevételeket, amit az egyes versek előadásával, azok ritmusával,
hangsúlyaival kapcsolatban fontosnak találtam. Ezek igencsak szigorú kritikai
megjegyzések voltak, amit ha helyesnek vélt az előadó, beépített az előadásba.
*
Minden pódiumműsorra meghívót
készítettünk a Literator nyomdában, amin egy a témához kötődő mondat
mottóként szerepelt. A továbbiakban az
előadóestek műsortükrét közöljük. Úgy gondoltuk, azok számára, akik ez iránt a
műhelymunka iránt érdeklődnek, három műsornál részletesen is bemutatjuk azokat
a dokumentumokat, amelyek az egykori jegyzetlapokon szerepelnek.
Néhány előadóesten hang, illetve
videofelvétel is készült. Ezek nem csúcstechnikával készültek, de dokumentum
értékűek. Azok számára, akik e könyv elolvasásán túl, szeretnék e műsorokat
meghallgatni, talán érdekesek.
Valamennyi előadóestre meghívót
vittünk a helyi sajtónak. A sajtó reakcióját minden műsor bemutatásánál
Visszhang címmel közöljük.
Montázs Bokor
András írásaiból, erdélyi magyar népdalokkal.
Két évvel a halála után, 1996
májusában került bemutatásra a korán
elhunyt és rendkívül eredeti hangú, sajátos világlátású publicista barátunknak
Bokor Andrásnak a Két némaság között
című könyvéből összeállított műsor. Az anyagot jól ismertük, hiszen az
írásokról nem egyszer már az őket ihlető gondolat születése idején is szót
váltottunk, majd később Németh Katit kérte fel
kötetének a szerkesztésére. A szerző több száz írásából egy olyan
montázs készült, ami híven tükrözte a Bihari Napló egykori főszerkesztőjének
haza és szülőföldszeretetét, mélységes kötődését .ehhez a földhöz.
Műsortükör
Éhe és csömöre
a szónak
Van hatvan
sorom
- Repülj madár
repülj (Népdal)
Adj esélyt!
Nem vagyok
hajlandó félni
- Ha folyóvíz volnék (Népdal)
Emberszagot
érzek
Társkereső
- Szivárvány
havasasán (Népdal)
Rög a röghöz
-Erdők,
völgyek, szűk ligetek (Népdal)
E földben
gyökerezünk
Erdély
Erdélyben van
Tavasz itthon
és mindörökké
- Elmegyek,
elmegyek... (Népdal)
És mégis való
igaz
Előadás: 1996.
május 30-án a Tibor Ernő Galériában.
”E földben gyökerezünk”
Sajtóvisszhang:
In memoriam Bokor András
A kiváló publicista, lapunk néhai főszerkesztője csütörtökön lett volna
45 éves. Két éve már hogy nincs köztünk. Tegnapelőtt egy kis műsor keretében
emlékeztek meg róla a Tibor Ernő Galériában. Németh Katalin Bokor András írásaiból
olvasott föl mély átéléssel, néhány székely népdal eléneklésével teremtve
hangulati ívet a szövegek közé, amelyek jobbára a szülőföld szeretetéről, a
helytállásról, a gyökerek tiszteletéről, a szeretetről, a barátságról szóltak a
szerző elkötelezett humanizmustól áthatott szókimondó modorában. Sajnos, csupán
kéttucatnyian voltak kíváncsiak a különben kissé szomorúra sikeredett rövid fölolvasó-emlékező műsorra.
(D.L.)
Bihari Napló
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése