Megnyitóbeszéd Bányai Szabados Katalin AZ ANTIK KULTÚRA NYOMÁBAN című kiállításán 2009. november 2-án
Az íratlan szabályok szerint a képzőművészeti tárlatokat megnyitó személynek az a feladata, hogy szellemileg és érzelmileg felkészítse a közönséget az alkotások befogadására. Én is arra vállalkoztam, hogy itt ma megteremtsem az Önök lelkében azt az intellektuális és emocionális kedélyállapotot, amire a kiállított alkotások befogadása épülhet, mert csak így lehet a műveknek utóélete.
Amikor Bányai Szabados Katalin felkért az antik görög kultúra és az itáliai élményei által ihletett képeiből összeállított kiállításának a megnyitására, az emlékeknek sora elevenedett fel bennem. Ezek alapján, arra a megállapításra jutottam, hogy itt az alkotóművész három, egymástól jól elkülöníthető világból merítette élményanyagát. A mai tárlaton e három világ színtéziséből mutat fel nekünk képeket.
De melyik ez a három világ, kérdezhetik önök?
Nos, erre a válaszom az, hogy van:
- Egy elképzelt, csak a fantázia síkján élő, van
- Egy a tárgyi valóságban természetesen létező, és végül van
- Egy művészileg megalkotott görög illetve római képi világ.
Kérem, tartsanak velem, hogy megfejtsük a képekből kibomló elképzelt antik görög világot, ami 40 évvel ezelőtt e kiállítás képeinek első érzelmi és esztétikai fórrása volt .
Akkor, a 70-es években, mi a Nagyváradi Művelődési Házban egy ókori görög drámát, Szophoklész ÉLEKTRA című tragédiáját vittük színre. Az előadásnak a művészi kivitelezésében Bányai Katalin jelentős szerepet vállalt. Innen származtatom én olthatatlan szomját az antik görög kultúra iránt.
A próbák során folyamatosan foglalkoztunk a görög világ, mitológiájával, a fűben, fában, vizekben élő, dévajkodó istenekkel, a hétcsövű fuvolát fúvó pánokkal és nimfákkal. Foglalkoztunk mindezeknek irodalmi és művészi ábrázolásával az eposzokban és a sorstragédiákban. Elmélyedtünk az ókori görög kultúra tökéletes művészetében, mindabban, ami bölcsője volt az egész európai civilizációnak és művészeteknek.
Megalkottunk magunkban egy görög fantázia-világot. Ezt Bányai Kati akkor az előadás plakátjában, a műsorfüzetben és a tragédia jelmezeiben mutatta fel, de az előadásokon a női karban is mondta Szophoklész csodálatos szövegét. Mély érzelmi és intellektuális kötödés született bennünk a görög kultúra iránt. Ez a kötődés máig megmaradt.
Hogy átérezzék a mi görög világunkat, az egykori címszereplő, Németh Katalin felidézi az előadás hangulatát pontosabban a kezdő monológot, amikor Élektra siratja Agamemnónt. (Részlet a tragédiából)
Mielőtt folytatnám, szeretném kegyelettel megemlékezni arról, hogy ennek az előadásnak a díszlettervezője a napokban elhunyt Tolnai Tibor volt.
Az akkor megélt intellektuális és esztétikai élmények mély nyomokat hagytak valamennyiünk lelkében, hiszen sokat beszélgettünk, sokszor végignéztük a fekete, téglavörös, és sárga színekben pompázó görög vázákon megjelenített görög mitológiai témákat. Nézegettük az olimpiai Zeusz templom, és a Parthenon Pheidiász alkotta szobordíszeit, az Akropolisz romjaiban is lenyűgöző hatású templomait. De nem is álmodhattunk arról, hogy közülünk valaha bárki is látni fogja azt a csodát, amit az antik görög művészek létrehoztak. Valahogy úgy éreztük, mi is Elektraként élünk itt és csak gyász a létünk.
Bányai Katalinnak megadatott, hogy egykori elképzeléseit szembesítse a valósággal, hogy egy hosszabb görögországi tartózkodás során újraélje és gazdagítsa a görög világról kialakított képét. Vázlatfüzettel a kezében Athéntól Theszalonikiig bejárta az ókor építészeti csodáit, az antik művészet nevezetes helyszíneit. Láthatta a későbbi korok keresztényeinek szent helyeit is, köztük a Meteorák kolostorait, ahol az ortodox hitű szerzetesek és szerzetesnők az égbenyúló szikla-csúcsokon napjaikban is az Isten közelségét keresik.
Az Önök képzeletére bízom annak az élménynek a hatását, amit Bányai Katalin átélt, amikor megállhatott az Epidauroszi színház szkénéjében, és láthatta azt az 55 soros nézőteret, amit az ókorban a hegyoldalba építettek, s ahol valaha 14 ezer néző zokogott a görög sorstragédiák katartikus hatása nyomán.
Nyilvánvaló, hogy a művészi élményekben gazdag valóság folyamatosan rajzolásra, vázlatkészítésre sarkallta a képzőművészt. Megteltek a vázlatfüzetek a görög táj motívumaival, az épületek, a szobrok jellegzetesnek érzett alkotóelemeivel. Igen, alkotóelemeket, főleg épület és szoborrészleteket örökített meg. Ezt tette Olaszországban is, ahol nemrég párnapos látogatáson volt. Így sikerült rögzítenie az európai civilizáció bölcsőjének továbbélését „a nagy plágium”-nak nevezett a Rómában.
Ezek a vázlatok képezik az alapját annak az alkotott képi világnak, ami e kiállítás anyagát adja. E képekben a művész szintetizálja újrateremti mindazt, amit hajdan elképzelt majd a valóságban is látott és megtapasztalt. Így született meg az ő saját Athénje, Theszalonikije, Romája vagy Velencéje.
Sajátos látásmóddal és technikával dolgozik. Valahogy úgy, mint az antik görög vázák festői. Mert Bányai Katalin nem a tobzódó mediterán színgazdagságot láttatja, hanem kiválasztott magának egy kerámia-szerű alapot, amire krétával viszi fel az Olimpiában, Epidauruszban, az Akropoliszon vagy Romában látott részleteket. Mindegy már, hogy Iktinosz, Kalisztratész vagy Praxitelész készítette ezeket.
-Számára a kép hangulatsugárzó, érzelemkeltő volta a fontos,
-Bányai Sz. Katalin az antik világnak a reneszánszban továbbélő motívumait, hangulatait mutatja meg nekünk,
-nem törekszik fényképszerű pontos megjelenítésre,
-nem akarja a Szent Péter templom teljes fenségességét elénk tárni,
-csak egy futó pillantást vár el a nézőtől a Bernini készítette bronz tabernákulum csavart oszlopaira, amelyek már továbbmutatnak a korinthuszi oszlopfők és az antikvitás világán, jelezve azt, hogy már ott van a barokk, a másik nagy kedvence a művésznek.
De az igazi mégiscsak a görög-római antikvitás marad.
Van itt egy kép, amelyen Bányai Katalin az egykori Élektra előadás nagyjelenetét alkotta meg, azt a pillanatot, amikor Élektra hamvvederrel a kezében elsiratja testvérét, Oresztészt.
Ma halottak napja van. Úgy vélem, semmi nem méltóbb e kiállítás tematikájához és a mai naphoz, mint az, ha e tárlatnyitó szöveg befejezéséül meghallgatjuk, hogyan siratta szeretteit az ókorban egy görög ember.
Felkérem Németh Katalint, hogy mondja el a monológot. (Részlet a tragédiából)
Schneider N. Antal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése